lørdag 11. januar 2014

Led meg ikke inn i fristelsen...

...jeg klarer helt fint å gå dit selv! 


Så hva er nå dette? Jo..., denne helgen er det reiselivsmessen. Vi snakker en giganthall full av fristelser. Min liste over destinasjoner jeg ønsker å besøke, blir jo bare lengre og lengre - så hvorfor la seg friste ennå mer? Altså, det klarer jeg ikke gi deg noe godt svar på, for jeg bare MÅ dit! Det er jo allikevel en grå og trist januardag, så det passer jo perfekt å gå inn i en drømmeverden for et par timer ihvertfall!
Regel nr 1: Ha god tid - du er ikke alene!

Mye sveiper jeg raskt forbi (charteravdelingen for eksempel...), og noen stands får ekstra oppmerksomhet. Aller først vil jeg kanskje påpeke at du bør ha en viss formening om hva du er på utkikk etter, hvis ikke ender du opp som meg: kilovis med brosjyrer. Ja, faktisk så mye at jeg glatt kunne startet opp mitt eget lille reisebyrå.

Og så kan man jo spørre seg selv: men all denne informasjonen finner jeg jo på nettet? Men ingenting er som å krype opp i sofaen en kald og mørk vinterkveld, med et pledd og en kopp te - og en syyykt stor bunke med glinsende brosjyrer som garantert får deg i feriemodus. Nei, da kan nett være nett. Jeg liker fortsatt de gode, gamle brosjyrene jeg. Noen er faktisk små bøker med stive permer (og ditto stive priser...).
Pimp my truck!

Så, hva pirret nysgjerrigheten denne gangen?

Øverst på denne listen havner helt klart ekspedisjonscruise. Tenk deg et cruise på Galapagos øyene. Med et unikt dyreliv og spekatulær natur. På en båt med kun 100 gjester. Eller et Antarktisk cruise hvor du kan treffe på pingviner i hundretall, om ikke tusentall! Altså, jeg var mest opptatt av naturopplevelsene, men når jeg får vite at på disse cruisene får du egen butler - ja, da turte jeg ikke spørre om prisen. Men jeg skjønner at det er kostbart, men for en opplevelse da! En gang - ja, en gang skal jeg helt klart på et ekspedisjonscruise! Nysgjerrig? Les mer her: Silversea


Mitt andre spennende turmål/destinasjon, fant jeg på en polsk stand. "Poland Highlights of active tourism" stod det foran på katalogen. Polen er for meg ikke et typisk land jeg forbinder med ferie. Men det er jo så mange fordeler: Polen ligger jo kun en kort (og rimelig) flytur fra Norge. Det er billig der og sannsynligvis vil du få med deg mange flotte, ukjente naturperler!

Så til slutt vil jeg nevne villsvinjakt i Italia. Jakte sin egen mat og plukke druer til egen vin? (Ok, sistnevnte fungerer litt dårlig da vinprosessen er litt mer komplisert enn som så...). Dette er kanskje litt mer sært og krever at du er jeger (eller jeger wannabe ihvertfall). Men jeg syns det var interresant nok til å nevne det her - kanskje ikke noe jeg setter øverst på listen min, men kan absolut kombineres med andre utflukter om jeg skulle slumpe borti en tur til Italia.

Jeg har ennå ikke bestemt meg for min neste, store utenlandstur. Valget ble ikke akkurat lettere etter dagens lille utflukt...

7 kommentarer:

  1. Galapagos låter helt underbart!!! Vilket äventyr en sån resa skulle vara! Hoppas du får komma iväg på en sån resa :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Galapagos er jo noe helt for seg selv - jeg håper virkelig jeg får til denne turen en gang!

      Slett
  2. Jeg kom akkurat hjem fra cruise til Antarktis og Sør-Georgia! Det er den mest fantastiske reisen jeg noen sinne har vært på! Skulle så gjerne vært der lenger enn 17 dager!
    Det å vandre rundt blant tusenvis av pingviner, bane seg vei forbi snorkende elefantsel og hissige pelssel. Sitte ute på dekk og seile forbi det ene isfjellet etter det andre mens hvalen blåser i det fjerne er bare en helt syk opplevelse!!!
    Får du noen gang mulighet til det så burde du absolutt dra. Vi hadde ikke egen butler akkurat, men et sånt cruise er jo ikke akkurat gratis uansett...

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhh...., jeg får ikke akkurat noe mindre lyst til å reise dit nå. Kikket på bildene fra turen din og nå MÅ jeg bare dit. Gleder meg til å lese innleggene dine fra turen:-)

      Slett
  3. Ånei! Hvis du skal til Galapagos må du for all del ikke velge et cruise med 100 passasjerer! I Antarktis er 100 passasjerer passelig mange, men på Galapagos er det altfor, ALTFOR mange! 30 er også for mange. Velg en båt med maks 16 passasjerer, det er mer passelig. På Galapagos gjelder regelen: færre passasjerer = mer utbytte av turen. Jeg var heldig og kom på en båt med syv passasjerer (det var plass til 16), og det var perfekt.
    Galapagos er blant stedene i verden jeg lengter aller mest tilbake til. Reis, reis, REIS! NÅ! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, ja dette var et veldig bra tips. Tusen takk! Jeg har ikke satt meg inn i alternativene og mulighetene rundt Galapagos. Hvilket selskap brukte du?

      Slett
    2. Jeg var der i 2009, og faktisk husker jeg ikke hva selskapet het. De andre på turen hadde booket gjennom Latin Trails (latintrails.com), men jeg tror jeg klarte å booke gjennom det lokale selskapet direkte. Jeg bestilte i siste liten (en uke i forveien), og fikk nok litt bedre pris enn de andre på turen. Båten het Cormorant II, men den gikk på grunn et par år senere (synd, for det var en veldig flott båt). Jeg har nylig begynt å spare til neste Galapagos-tur! :)

      Sesongene er litt ulike på Galapagos, så tenk også litt over hvilket tidspunkt du helst vil reise på. Jeg valgte februar/mars, og det likte jeg godt fordi vannet var på sitt varmeste da. Galapagos er et utrolig fint sted å snorkle.

      Et annet tips jeg vil dele, er at det lønner seg å sette seg godt inn i hva de ulike øyene har å by på før man booker tur. Alle båtene går ikke til de samme øyene. Øyen jeg likte aller best var Fernandina, og dit er det ikke så veldig mange båter som går. Bestem deg for hva som er aller viktigst for deg å se på Galapagos. For meg var det de store koloniene av haviguaner som lokket :)

      Slett