fredag 23. mai 2014

Bo bra i Budapest

Min storbytur denne våren gikk til Budapest. Og det evinnelige spørsmålet når man reiser, er jo: hvor skal man bo? Jeg kan sitte timesvis på nettet for å finne det stedet som for meg er det perfekte overnattingsstedet...

 

Og hva er perfekt? For meg er beliggenhet viktig. Jeg liker også hoteller som skiller seg ut på en eller annen måte... gjerne små, hyggelige familiedrevne guesthouse eller hoteller. Har de en litt uvanlig stil, er det jo også et pluss.


Jeg er i utgangspunktet ikke en som higer etter luksus og 5 stjerners hoteller, men noen ganger er det morsomt å unne seg det lille ekstra. Og i Budapest er prisene på 5 stjerners hoteller overkommelige.

Valget denne gangen falt på Buddha Bar Hotel, et 5 stjerners hotell rett ved gågata i Budapest!

Beliggenheten er prima! Du kan gå rett ut i gågaten med masse små hyggelige butikker og cafeér. Hotellet ligger rett ved Elisabeth-broen. 
Disse tvillingbyggene utgjør Klotild Palace, og Buddha Bar Hotel ligger i den høyre av disse. I bakgrunnen kan du se Elisabeth broen som går over til Buda.

Rommet vi fikk, var et hjørnerom og hadde utsikt over gågaten. Rommet var gedigent og med den ekstra store takhøyden ble det jo riktig så luftig!

Vi hadde vel og merke en junior suite, og denne er en god del større en de vanlige rommene.


Badet var en drøm uten like. Fra taket hang det to gigantiske dusjhoder - det de kaller "rainforest shower" - så her kan man helt uproblematisk dusje med samboeren sin uten å måtte krangle om å få stå under vannstrålen!

Badekaret var så stort at du kunne svømt rundt og rundt...!

Stilen er selvfølgelig asiatisk med farger i sort, rødt og gull. Flere Buddha-statuer var plassert rundt omkring, og belysningen var dunkel.
Utsikten fra rommet

Rommet vårt er i 4. etg - den på hjørnet med den lille balkongen!

Man kan jo se på bloggen min at jeg er glad i buddhisme, buddhaer og asiatisk stil, så det var nok litt av min interesse som gjorde at jeg også valgte dette hotellet.

Sengene var veldig komfortable og servicen var det heller ingenting å si noe på. Flere ganger om dagen kom det noen innom for å høre om vi trengte noe. Jeg er kanskje ikke så komfortabel med å bli dullet og passet så mye på, men for 3 dager er det helt ok. Men ærlig talt - jeg trenger ikke rene håndkler 2 ganger om dagen altså!

Frokosten var enkel og veldig bra. Et utvalg av müsli og yoghurt, fersk bakeverk, mye frukt og masse små retter med blant annet hummus, serranoskinke, oster..., samt at du kunne bestille egg, omelett, fersk bagels med røkelaks og mye mer. Frokosten var absolutt et høydepunkt.




Å starte dagen med litt kornblanding, nøtter og tørket frukt gjør underverker! Og smoothieshot ved siden av... Nam nam!

Egg Benedict var en av varmrettene man kunne bestille i tillegg til buféen.

Hotellet har også en SPA-avdeling. Denne er liten og intim, og et perfekt sted å slappe av etter en lang dag i en storby. Jeg elsker badstu og kan fint oppholde meg her i timesvis. Det var 3 typer badstu å velge mellom: finsk-, infrarød-, og dampbadstu. I tillegg en kuldekulp og et lite basseng, samt 2 oppvarmede liggestoler.
Jeg har hørt at farger påvirker humøret og sinnstemningen - i denne dusjen kan humøret kanskje bli litt forvirra? Moro å dusje i alle regnbuen farger, og nei... jeg har ikke fotoshoppa bildet!

Jeg vil også komme med en annen anbefaling på hotell i denne klassen. Vanligvis vil jeg ikke anbefale hotell jeg ikke selv har sovet på, men min samboer bodde på dette hotellet ved forrige besøk i Budapest. Vi har stort sett de samme meninger rundt dette med hotell, og det er stort sett ham som er med på reiser om jeg ikke reiser alene - så jeg stoler 100% på hans anbefaling (og hotellet ble etter nok en omfattende runde på nettet, bestilt av meg - så jeg har vært med på avgjørelsen... he he!)

Dette er Corinthia Hotel.

Dette hotellet ligger i et helt annet området og et lite stykke unna gågaten, men det er flere butikker, cafeer og mange hoteller i dette området. Men det er lett å komme seg rundt i Budapest, så dette ser jeg igrunn ikke på som en hindring. Corinthia hotell ligger også i bydelen Central Pest, så du bor fortsatt det jeg vil kalle sentralt.

Siden jeg selv ikke har bodd på et av rommene, har jeg derfor ikke bilder fra det. Men vi var innom resepsjonsområdet, så jeg fikk knipset litt der...





Ifølge min samboer er dette et hotell med mer personlighet (selv om det er stort). Det er et elegant hotell som har bevart litt av den gamle stilen. SPA avdelingen til hotellet er meget stort og fint og kan benyttes av alle gjestene. Her er det også flere boblebad og et stort basseng. I tillegg et veldig bra utvalg av SPA behandlinger.

Han ville valgt dette hotellet fremfor Buddha Bar Hotel om vi skulle reist tilbake - på grunn av atmosfæren og SPA-avdelingen!

Følg med - mer tips fra Budapest kommer!

5 kommentarer:

  1. Jeg har ikke bodd på Buddha Bar, men jeg har bodd på Corinthia. Det er mulig jeg er litt preget av at vi ble oppgradert til en diger suite, men... hotellet var ihvertfall kjempebra for 4 år siden! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg tror nok det er like bra nå også... Og det hjelper selvfølgelig å bli oppgradert til en diger suite! Hvordan fikser du oppgraderinger? Spør du eller får du det som regel uten å spørre?

      Slett
    2. Nå husker jeg at jeg lovet et innlegg ang. akkurat det med oppgraderinger... Det kommer et innlegg om det, kanskje i kveld allerede? ;)

      Slett
  2. så ut som 2 flotte hoteller begge deler skulle gjerne bodd på begge ;) Elsker luksus, hehe. Budapest er en flott by - fortsatt god tur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er deilig med litt luksus iblandt. Viktig å skjemme seg bort litt... Kan fort bli veldig dyrt å dra på ferie om man bare velger dette hele tiden :-)

      Slett