lørdag 3. mai 2014

Kulinarisk opplevelse i Marrakech

Det skal mye til for å ikke spise bra i Marrakech, men med dette restauranttipset er du på vei til å spise himmelsk bra i denne byen.



Bare selve ordet "kulinarisk" er jo til å spise opp... Du skjønner du er på god vei til noe riktig da. Så for å være litt ekstra korrekt, så vil jeg faktisk definere selve ordet før vi går videre:


Kulinarisk, som har med matlaging, kokekunst å gjøre, som legger vekt på raffinement i tilberedelse; (om mat) som smaker utsøkt, som er tilberedt med stor omhu.

Så, da er vi klare da?




Skal du til Marrakech vil jeg anbefale restuaranten Bo-Zin på det aller, aller varmeste. Den er ikke lett å finne, ikke lett å se, så du må vite hvor du skal. Den ligger litt utenfor byen, så du må ta en taxi for å komme deg dit. Som mange restauranter i Marrakech, har de en beskjeden fasade. Ikke store skilt eller mye bling bling som peker veien for deg.


Vi blir tatt varmt imot av eieren, en fransk dame. Til og med kokken kommer og hilser på. Vi er spesielt inviterte gjester og får nok det lille ekstra som gjest. Vi får egne kelnere som passer på at vi har det bra og at glassene våre aldri er tomme.

Maten er type crossover av asiatisk og afrikansk. Til forrett får vi servert de utroligste og mest smakfulle munnfullene du kan tenke deg. Små burgere med laks (sannsynligvis norsk!), andelever, ost, vårruller og smakfulle salater med medfølgende sauser. En eksplosjon av smaker rett og slett. Jeg tror nok ikke jeg klare å navngi alt vi fikk servert.


Det var så utrolig godt, så jeg klarte ikke å stoppe å spise. Det angret jeg selvfølgelig på når hovedretten kom på bordet. Det var mengder av små tajiner som ble satt på bordene våre, og rettene besto av kylling, lam, fisk og... hold deg fast: kamel i safran! Dette var faktisk favoritten min (men jeg fikk først vite i etterkant av det var kamel...)
Bildet er lånt av Cecilie (No backpacker)

Til maten fikk vi servert nydelig fransk vin, og kjenner jeg dette stedet rett, har de et godt utvalg av viner for enhver smak (og lommebok!).

Etter hovedretten fikk vi en liten omvisning i restauranten. Vi ble fortalt at når det ble litt varmere ute, åpnet de uteavdelingen som rommer flere hundre gjester. Nå hadde de fyrt opp et bål som vi ble stående og varme oss rundt. Jeg vet ikke helt hva det er med bål og nordmenn, men vi tiltrekkes ihvertfall av de røde og gule flammene og ble stående her og skravle litt, samt få opp appetitten igjen før desserten skulle serveres.

Det er rart med det. Uansett hvor mett jeg er, så er det alltid (og da mener jeg ALLTID) plass til dessert. Vi får servert en trio av pavlova, creme bruleé og sjokoladefondant!!! Stor lykke! Men herrejemias så mett jeg ble...

Utover kvelden økes musikken og jeg spotter faktisk at det er en egen plass for en DJ. Interiøret er veldig hipt og stilig og musikken er typisk lounge. Akkurat min stil!



Vi fikk nok en meny litt utenom det vanlige, men jeg kan garantere at du ikke vil bli skuffet om du tar turen hit.

Turen er sponset av Sahara experience og Visit morocco i samarbeid med Norske reiseblogger 

Alt jeg skriver om er mine egne synspunkter og meninger og jeg har stått helt fritt til å skrive om mine opplevelser i Marokko. 

Bildene har jeg fått fra Bo-Zin.

3 kommentarer:

  1. Hei! Jeg leser bloggen din synes flere burde få vite om den. Jeg har derfor nominert deg til en Leibster Award for at du skal få ennå flere følgere. Klikk på linken til innlegget mitt og se din nominasjon og hvordan du følger deg opp :)

    http://www.mstraveltipsy.com/2014/05/how-to-get-leibster-award.html#axzz316ePRXDe

    SvarSlett