mandag 12. mai 2014

Bucket List - topp 10

En bucket list er rett og slett en liste over ting du har lyst til å gjøre før du dør... Hvis jeg skulle laget en liste over absolutt alt jeg vil gjøre før jeg dør..., ja da hadde denne listen begynt nå og vart til evigheten, så jeg tenkte innsnevre dette til hva jeg har lyst innefor reise, og da jeg satte meg ned og bare begynte å tenke, skjønte jeg at denne listen også ville bli veldig lang. Så, derfor bestemte jeg meg for å lage en topp 10 bucket list - so here it comes!


1. Bestige Ama Dablam
Dette sies og være verdens vakreste fjell. Ama Dablam ligger i Himalaya og ruver hele 6812 moh. Dette blir ikke lett og det kommer til å kreve mye trening, så realistisk tar det nok noen år før jeg kommer meg dit...

2. Besøke Nepal - helst på sykkel
Nepal har stått på ønskelisten helt siden jeg var i Himalaya for første gang i 2009. Nå har jeg også funnet ut at jeg kan melde meg på en tur med sykkel rundt i Nepal... DET er drømmen og bør være innenfor rekkevidde
Bildet er fra min sykkeltur i Bhutan som du kan lese om her.

3. Sykle i høylandet i Skottland
Når jeg først er inne på sykling, så fortsetter jeg i Skottland. Dette er et land perfekt for sykling (hvilke land er igrunn ikke det?). Naturen i Skottland er vill og vakker og dette vil jeg oppleve så fort som mulig. Neste sommer kanskje?
Bildet er lånt fra Scottish Moments

4. Hiking i Peru
På agendaen har jeg en 3 ukers tur rundt i Peru hvor vi skal besøke Macchu Picchu, Titicacasjøen og vandring i Andesfjellene. Dette skal etter planen skje neste sommer!
Foto: hvitserk.no

5. Biltur i California
I en cabriolet med vind i håret og musikk på full styrke skal jeg cruise nedover kysten av California. Det var ihvertfall det bildet som dukket opp i hodet mitt når jeg tenkte på dette. Og jeg skal ihvertfall tilbringe 1 uke i San Fransisco - en by jeg har drømt lenge om å besøke!
San Fransisco

6. Ekspedisjonscruise i Antarktisk
Jeg er nok ingen typisk cruisegjest, men putt ordet "ekspedisjon" foran og du har meg med. Dessuten synes jeg pingviner er kule dyr og på denne turen kan kan du få se de på nært hold. 
Foto: silverseaexpeditions.com

7.Burma/Myanmar
Det er ikke til å komme bort i fra at jeg elsker Asia. Burma har jeg ennå ikke fått besøkt, og jeg håper jeg får det til før hordene av turister tar turen dit.
Bilde lånt fra Randombloggen

8. Hjemme i Norge faktisk!
Vi må ikke glemme vårt eget land, her er det så utrolig mye å ta av. Jeg elsker roen jeg får når jeg har pakket tursekken og forlater storbylivet og forsvinner til fjells. Jeg drømmer en skikkelig god langtur hvor roen virkelig finner sted. Helst 2 uker med bare vandring fra hytte til hytte! Jeg har ikke bestemt meg om jeg vil gjøre dette på sommeren eller vinteren (aller helst litt som Ole Brumm - ja takk, begge deler!)
Breheimen, helt vest i Jotunheimen - på vei til Skogadalsbøen!

9. Terrengsykling i Tyrol
Jeg er hekta på sykling, jeg innrømmer det! Det er veldig bra sykkelmuligheter her hjemme, men det er noe med det å reise utenlands da... så jeg har funnet et sted i Syd Tyrol som visstnok er et mekka for stisykling! Brixen faktisk. 
Foto: brixen.org

Jeg ser at 3 av 10 er på sykkel. Egentlig burde jeg laget en egen bucket list som gjelder sykling..., så igrunn syns jeg at jeg var flink som faktisk bare hadde 3 jeg! 

Ok.... så er det bare en igjen en, og denne syns jeg kanskje er den mest spennende:
 
10. Jobbe som frivillig på en "løvefarm"
Jeg drømmer om å få være en måned eller to på et slikt sted som hjelper ville dyr, helst løver og andre kattedyr. Jeg har funnet et sted i Sør Afrika som jeg ønsker å dra til. Så var det dette med tiden da? Jeg ser jo at 2015 begynner å fylle seg opp. 2016 kanskje?

12 kommentarer:

  1. Så bra bucket list du har, mye her jeg ville ha gjort også, til og med sykling selv om det ikke er min favoritt :) Jeg liker å gå jeg da og bruker mye tid på å gå rundt omkring når jeg er på tur. Frivillig på en løvefarm eller noe lignende, noe som har med dyr å gjøre har jeg kjempe lyst til, men det er så himla dyrt å gjøre det. Lykke til med lista :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ms Traveltipsy! Lurer på om jeg klarer hele lista... Ama Damblam er helt klart den tøffeste (og dyreste!). Jeg tror ikke å være frivillig på en løvefarm er så ekstremt dyrt uten at jeg har sjekket ut kostnadene nærmere på det. Det er jo flybillett og tapt inntekt som vil prege en slik tur, men selve oppholdet er nok ikke så dyrt siden du jobber som frivillig... og man kan sikkert ta en mye kortere variant enn 2 måneder... :-)

      Slett
  2. Heisann :) Fant bloggen din via MsTraveltipsy som jeg igjen fant gjennom en blogg som heter ReiseLiv :))

    Veldig spennende med slike bucketlist.. Kanskje jeg skal prøve å skrive en selv.. Eneste på din liste jeg tror jeg kommer til å kunne få med meg i år, er Burma. Forloveden min reiser ofte dit med jobben, så er nok mulig jeg kan "henge" på en gang :)n

    Hva gjorde du i Thailand i 15mnd? Noen gode tips for "langtidsopphold"`? :) (Vi bor i Bangkok). :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei NorEli! Så hyggelig at du snublet innom bloggen min! Jeg har ikke vært i Thailand sammenhengende i 15 måneder. De fleste oppholdene har vært på 3 måneder, så som du skjønner har det blitt noen turer... Vi har vanligvis fartet rundt i 2-4 uker, før vi har slått oss til ro på Koh Samui. Der har vi vært fordi det er flere steder som er litt mer helserelatert. Så jeg har fastet og trent yoga og bare kost meg med det gode, late livet... Så mine oppholdet har derfor bare bært preg av backpacking, helse og ferie - så jeg er dårlig på gode tips for langtidsopphold... Jeg kommer til å følge deg i Bangkok, blir spennende å lese om ditt liv der :-) Og helt klart - du må henge deg på en tur til Burma!

      Slett
  3. Underbar bucket list!
    Skulle inte ha nåt emot någon av sakerna tror jag :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Jeg vil helst gjøre alt med en gang, men jeg får vel bruke noen år på å komme meg igjennom lista...

      Slett
  4. Awesome liste! Skjønner hva du mener med at det er utrolig vanskelig å lage en slik liste. Har en slik selv lagret på datamaskinen, og den er noen sider lang for å si det slik... Gøy er det når man endelig får gjort noen av sakene man har på listen da!

    Vil veldig gjerne også jobbe som frivillig på en løvefarm eller lignende, tror det ville vært veldig givende og gøy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper virkelig jeg kommer meg igjennom listen. Dette er jo bare min ego-liste. I tillegg skal jeg gjøre de tingene som jeg og min samboer har på en egen liste... he he. Så derfor kommer det nok til å ta litt tid... Men drømmer må man ha! Og Ama Dablam og løvefarm er de to største akkurat nå!

      Slett
  5. Mange fantastiske reisemål! Selv troner det å jobbe på løvefarm meget høyt for min del.. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria! Hyggelig at du tittet innom! Løvefarm er virkelig drømmen. Jeg håper jeg får ryddet plass i kalenderen i 2016... 1 år går altfor fort i en globetrotters verden!

      Slett
  6. Så mange fine steder! Står en del av de på min liste også ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje vi kan ta et par sammen da :-) Jeg bare MÅ komme meg igjennom denne listen (og den blir jo stadig vekk bare lengre og lengre...!)

      Slett