søndag 25. mai 2014

Restaurant: Spise og ikke spise i Budapest


Budapest er byen for god mat! Her finnes flere restauranter med både 1, 2 og 3 stjerner i Michelinguiden. Skal du på en av disse, bør (må!) du bestille bord i relativt god tid. Så våken var ikke jeg, men det er veldig mange restauranter som er anbefalt av Michelinguiden - og de er verdt å prøve ut.



En veldig hyggelig bardisk rett ved inngangen til Tigris

Den første jeg vil trekke frem er Tigris. Dette er en familiedrevet restaurant og har blitt anbefalt av Michelinguiden 5 år på rad. Vinutvalget er enormt! Stilen er typisk ungarsk, klassisk og litt erverdig stil. Ikke mye fancy bling bling eller stive kelnere. 



De serverer ungarske retter og har mange foie gras spesialiteter.

Eieren var både hyggelig og svært så interessert i å snakke med gjestene. En kveld her for 2 personer med en av de bedre vinene på kartet, kommer på ca kr. 1000,- NOK.


Irrgrønn ertesuppe med jordbær til forrett!

Veldig mør lammeskank med masse kantareller!

En rett og slett himmelsk dessert; mascarponemousse!

Den særdeles hyggelige eieren av Tigris forteller deg gjerne en historie eller to! En fyr som vet å sette pris på sine gjester!

Siden vi er i Ungarn, ønsker jeg å fortsette å prøve ut ungarske restauranter. Den andre jeg vil trekke frem, er Bock Bisztro. Også en restaurant anbefalt av Michelinguiden. De har to avdelinger, en i Buda og en i Pest. Siden den i Pest var fullbooket, fikk vi bord på restauranten i Buda. Den ligger litt avsides til i et rolig boligstrøk, men kun 10 minutter fra hotellet vårt på Budasiden. Til og med taxisjåføren slet litt med å finne frem... Men det er absolutt verdt å lete litt etter denne skatten også.



Lokalene er lysere og litt stivere enn Tigris, men bærer fortsatt preg av den typiske ungarske stilen. Lokalene er veldig godt opplyst, men det forringer ikke atmosfæren i restauranten. Kelnerne er veldig hyggelig og behjelpelige og alle snakker veldig bra engelsk. Det var i grunn ingen steder i Budapest jeg opplevde noen språkproblemer.




Jeg kan konstatere at det er mye kjøtt å få i Ungarn. Kylling, and, okse, gris etc - og dette kan de. Prisene på Bock Bizstro ligger på det samme nivået. En kveld her havnet på ca 800,- NOK. Vi valgte en rimeligere vin, men absolutt ikke noe dårligere. Prisen vil selvfølgelig variere. Det kommer litt an på om du velger det rimeligste eller dyreste på menyen og selvfølgelig valget av vin. Prisene jeg har oppgitt vil jeg kanskje si er midt på treet, og gjelder for forrett, hovedrett, dessert og 1 flaske vin for 2 personer.


En liten appetizer fra kokken

Valget denne gangen falt på fisk... et godt valg forøvrig! Ved siden av fisken fikk jeg også erterisotto.

Den andre Bock Bizstro, ligger rett ved siden av den ene hotellet jeg anbefalte i forrige innlegg. Så velger du dette hotellet ved ditt neste opphold, har du en perle av en restaurant vegg-i-vegg.



Siden vi bodde på Buddha Bar Hotel, ville vi prøve oss på den tilhørende restauranten den siste kvelden. Også fordi vi tenkte prøve oss på noe annet enn ungarsk.



Innredningen er innbydende og det er en diger Buddhastatue som pryder restauranten. Stilen er som i hotellet, rødt, sort og gull med dunkel belysning. Vi får en egen servitør som både er hyggelig og hjelpsom, men.... det måtte jo komme et men.



Vi er tre personer til bords, og en av oss bestiller forrett, alle hovedrett og to av oss dessert. Det skal vel ikke være så vanskelig å servere? Vel... en forrett og to hovedretter kommer samtidig... Jeg ville jo anta at sistemanns hovedrett kom relativt raskt slik at vi kunne spise samtidig. Neida..., først når alle var ferdige (tross at vi med hovedretten drøyde leeeeenge med å få i oss hele retten), ble alle tallerkener fjernet og siste hovedrett kom på bordet. Det er jo noe med det at det er koselig å spise samtidig da... Sistemanns hovedrett var heller ingen høydare. Når du bestiller en rød curryrett, så forventer du å få det. Det er en grunn til at det finnes, rød, gul og grønn curry. Du kaller den ikke rød bare på grunn av fargen. En rød curry skal være sterk - ikke søt, som denne var. Det sto til og med markert en chili i menyen som et tegn på at dette skulle være sterkt. Så retten var ikke akkurat som beskrevet. Retten blir derfor mer eller mindre stående urørt... også fordi vi vil markere at denne retten ikke falt i smak. Servitøren som fjernet maten, sa ikke et ord. Tydeligvis ble det formidlet videre, så vår opprinnelige servitør kom og spurte om hovedretten var ok. Da sa vi det som det var, at denne rød curryretten var altfor søt og bør ikke kalles rød curry. Svaret vi fikk, var at: "Vi i Ungarn liker ikke sterk mat, så derfor er det ikke så mye rød curry i denne retten..." Daaah - for et svar! Så, ikke kall det asiatisk da.


En set-meny bestående av 4 forskjellige retter. En god ting om du er usikker på hva du vil ha...

Ser ikke så ekstremt mye ut, men veeeeldig mektig!

Maten jeg hadde bestilt var det ikke så mye å rakke ned på. Mine valg var bra - men jeg syns helhetsopplevelsen av en restaurant er viktig.

Ja, ja... så konklusjonen er: Spis heller på lokale, ungarske restauranter. De er ofte familiedrevne og gir deg MYE bedre service og valuta for pengene!

Mer tips til caféer og barer kommer...!














4 kommentarer:

  1. Mmm, herlig! Budapest var virkelig byen for god og rimelig mat ja! Var på et par gode restauranter selv, så må få ut et innlegg om dem etter hvert =)

    SvarSlett
    Svar
    1. For å få mat på dette nivået hjemme, må man jo punge ut med så mye mer! Gleder meg til å lese om dine kulinariske opplevelser både i Budapest og de øvrige stedene du er innom!

      Slett
  2. Budapest har utrolig mye bra og rimelig mat! Også elsker jeg porsjonene deres, de er gigantiske :D Nå ble jeg sulten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så mye mat at jeg ikke alltid orket 3 retter - noe jeg vanligvis ikke har problemer med :-)

      Slett