torsdag 29. mai 2014

En liten rundtur i Budapest

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Jeg hater å være en av sauene i en turistflokk, men skal man få et rask overblikk over en såpass stor by som Budapest; hopp på en turistbuss!


I Budapest er det flere operatører på disse hop-on-hop-off bussene. Jeg syns de tar seg godt betalt og de tilbyr gratis dag nr 2, gratis båttur og gjerne en egen kveldsrute. For min del holder det med en runde, og det er bare å spørre - for de har billetter for dette også. En full pakke billett som gjelder i 2 døgn, koster 7000 HUF. Vi kjøpte en billett som kun gjaldt bussen den dagen. Denne koster 3000 HUF (80 NOK). Her må du vise frem dine beste pruteegenskaper!

Bussen kjører deg til de beste turiststedene og du får høretelefoner om du ønsker å få med deg litt informasjon om de enkelte stedene. Vi tok "The Big Bus Company", og her har de også informasjonen på norsk.
Fisherman´s Bastion med Mátyás kirken i bakgrunnen

Vi hoppet av i gamlebyen og hadde en utrolig fin utsikt over byen herfra. Her kan du ta en rundtur i det som kalles "Fisherman´s Bastion", med nydelig utsikt over Donau og Pest. I gamlebyen valgte vi å spise lunsj. Alle stedene her oppe er tilsynelatende kun for turistene og maten var ikke noe særlig å skryte av. Jeg ville nok heller valgt å spise et sted i sentrum, men sulten ble for stor til at vi orket å vente.


Vi besøkte også Gellertbadet - Budapest´ mest kjente termalbad. Det er faktisk litt kronglete å finne frem inne på badet, men med litt vandring rundt omkring kommer du inn i selve badet. Badet er gammelt og erverdig og de termiske badene holder 36 og 40 grader. Bassengene er store, så det skal mye folk til før det blir trangt om plassen. Det helbredende vannet er spesielt effektivt i behandling av ledd- og muskelskader, stoffskifteproblemer og nervesmerter. Det kommer faktisk vann fra hele 13 mineralvannskilder inn til Gellertbadet!

Det er også et eget steamrom og en kuldekulp som du kan kjøle deg ned i imellom de varme kildebadene. Visstnok skal det være en badstu her også, men den fant ikke jeg. I tillegg kan du bestille massasje (hva med en sjokolademassasje?) hvis du føler kroppen trenger litt ekstra oppmerksomhet. Desverre var dette fullbooket da vi var der...

Det er også et stort uteområde med blant annet et stort basseng med kunstige bølger. Siden det regnet denne dagen, holdt vi oss innendørs.


Om ikke for de varme kildebassengene, er det verdt å ta turen hit for å se det flotte anlegget som opprinnelig er fra 1912. Det ble visstnok bombet under krigen og dagens bad er derfor fra ca 1945 da det ble gjenoppbygd og modernisert. Badet er opprinnelig bygd med to identiske deler, en for menn og en for kvinner. Utedelen er også fra nyere tid. Er du her en solrik dag, er det deilig å bare nyte tiden i en solseng.

Prisen for å komme inn på badet er 5100 HUF (ca 140,- NOK) per person i helgene, noe rimeligere i ukedagene.

Vi kjørte også forbi parlamentet som er Ungarns største bygning og er rett og slett et symbol på Budapest. Vi var ikke inne i selve parlamentet, men dette er nok noe jeg ville prioritert om jeg får muligheten til å besøke Budapest igjen. 
Frihetsbroen mellom Buda og Pest

Central Market Hall er også verdt en tur om du er interresert i mat og lokale spesialiteter. Her kan du få kjøpt paprikakrydderet som blandt annet brukes i Gulasjsuppen. I tillegg finner du kolbász salami, frukt, grønnsaker, ost, krydder og selvfølgelig masse souvernier.




4 kommentarer:

  1. Åh fine fine Budapest!! Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Budapest er en herlig by!:)

    SvarSlett
  3. Budapest är en vacker stad! Kul att se dina bilder därifrån. Vi har varit där en gång, mitt i vintern, med massor av snö :)

    SvarSlett
  4. Et vinterkledd Budapest må være vakkert. Det er rart med det, men det er sjelden jeg besøker storbyer i Europa på vinteren. Jeg lurer på om jeg skal prioritere det denne vinteren jeg :-)

    SvarSlett