tirsdag 17. desember 2013

Slumreliv i Dubai

Så, nå tuner vi inn i slaraffenlivmodus. Hotellets senger er ekstremt gode, og vi sliter med å krabbe oss ut. Vi spiser frokost når andre spiser lunsj og finner ut at det kunne vært kjekt å få litt sol på våre vinterbleke kropper. Vi legger oss ved hotellbassenget og slumrer til loungemusikken... Ja, dette var ikke så værst. Dupper av i solen og zzzzzz...... BZZZ BRRR DUNK SLÆM BANG BANG - stemmer det, byggeplassen!!! Der røyk idyllen... Men med litt godvilje, så kan du velge å høre på loungemusikken og fordype deg i den spennende krimboka. Ikke noe vits i å gjøre det verre enn det er...

OK, så må jeg bare innse; energien jeg dytter i meg er ekstremt høyere enn det jeg forbrenner. På tide å utforske hotellets fasiliteter. På med treningstøy og løpemusikk på øret. Svetter meg gjennom en god time i treningsstudioet og svetter mer i badstua etterpå. Digg digg digg!!! Jeg har smertelig erfart hvordan formen daler  på ferie og jeg må henge etter som et råttent slips på fellestreningene hjemme. OK, 1 uke gjør ingen skade, men med en real ferie i Oman forrige måned etterfulgt av like lang forkjølelse, så var ikke utgangspunktet det beste. Det er en grunn til at aktive ferier er favoritten...

Kvelden ble brukt her på JBR walk og avsluttet med vin på hotellet. Herlig med en omågjøreågjøreminstmulig dag...

Så, en komadag kommer sjelden alene... Gårsdagen ble nesten likedan. Spiste en god og sen frokost. Kom i snakk med servitøren vår Utsav fra Nepal. Han hadde jobbet i Dubai 1 år, men var egentlig klar for å reise videre. Jeg kom over noen interessante tall over innbyggerne her, og det viser seg at 58% av alle som bor i De Forente Arabiske Emirater er sør-asiatere eller vestlige. Og det merker du faktisk veldig godt. Ikke en eneste vi har snakket med som enten jobber på kafé, i restaurant, i butikker, kjører taxi eller i en annen servicerelatert bransje, er araber. De fleste er fra Asia.
En superhyggelig gjeng som ville forevige de norske gjestene på verdenskartet sitt:)

På ettermiddagen tok vi turen tilbake til Dubai Mall. Det er umulig å komme seg gjennom senteret på en ettermiddag, så vi tenkte det var greit å slå ihjel litt mer tid her. Vi snublet over kinoen og da vi så at den siste filmen med Jason Statham ("Homefront") gikk, så duret vi inn der. Helt perfekt når man ikke er i ekstremt shoppingmodus. De fleste julegavene var allerede i boks før turen (heldigvis!).

Men, i Dubai Mall er butikkene oppe til kl 01:00. Stakkars folk sier jeg... Så da ble det allikevel en åpning for litt shopping nattranglere som vi er...

Derfor ble dagen i dag preget av vår nattshopping i går. Valgte å gå stranda fra ende til annen og tilbake. Faktisk en veldig fin og bred strand... ispedd med en og annen byggekran. I den ene enden var det bygget en flystripe ut i vannet og det var her de lokale fallskjermhopperne holdt til...

På vei tilbake fra stranden (altså, hotellet ligger kanskje 50 meter i luftlinje fra hotellet, men det er sperret pga byggingen, så vi må jo gå laaaaaange omveier for å komme til og fra...) kunne vi nyte synet av både den ene og andre luksusbilen.

Vel, imorgen må vi ta på turistskoene igjen. Siste dag før vi reiser hjem til kulda og jula!