tirsdag 24. desember 2013

Dubai - sånn rett fra hjertet!

Burj Khalifa - verdens høyeste tårn. 828 meter høyet og 160 etasjer! For å sette det litt i perspektiv: dobbelt så høyt som Empire State Building.
Da er vi hjemme igjen og inntrykkene fra nok en reise har fått sunket litt inn... og mange har spurt; "Ja, hvordan var Dubai da?" Og min blogg har ikke tenkt å være en sånn blogg hvor alle reiser og reisemål er perfekte og alle steder er de flotteste og beste - de skal være dønn ærlige. Så her er en oppsummering av hva jeg faktisk syns om Dubai - sånn rett fra hjertet liksom!

Dubai er stort, sånn stort at du kan jo faktisk ikke går fra et sted til et annet. Er du på et kjøpesenter, så er det der du er. Og kjøpesenterene er jo så store at du har ikke noen grunn til å gå noe annet sted. Ja, du kan jo ta deg en tur i skibakken om du vil da!

Okey - alt er kunstig, alt er laget for at du som turist skal få noe å se på. De har verdens største kjøpesenter, verdens største tårn, verdens eneste oppbygde øy (tror jeg da...), verdens eneste 7 stjerners hotell... Byen er full av palmer. Er det naturlig? Palmer i ørkenland.

Politiet kjører fete biler. Det er ekte gull på taket av Grand Mosque (som forøvrig har verdens største teppe!). Ja, det er mye bling bling.


Så hvorfor dro jeg hit? Dette var jo kjent for de fleste? Fordi jeg vil oppleve ting selv. Jeg er ekstremt nysgjerrig på andre land og kulturer... Og hvem anbefaler jeg å dra til Dubai?

Jo, er du en mutasjon mellom en shopoholiker og strandløve, så er dette mekka for deg. Utvalget er ekstremt bra, spesielt om du er av den luksuriøse shopperen. Det er også mye god mat her, men alkohol får du kun på restauranter tilknyttet hotellene.

Det er veldig problemfritt å reise rundt. Kriminaliteten er veldig lav og folk er som oftes hyggelige. Ønsker du derimot å oppleve litt mer autentisk arabisk kultur, må du nok "litt lenger ut på landet".

Jeg kom i snakk med en selger i en klesbutikk. Han var fra Serbia og hadde bodd i Dubai i 1 år. Jeg spurte om det fantes en gågate i Dubai... og han sa at det gjorde det ikke. Han kunne fortelle at det bygges en gågate i Jumeirah beach, men det var ennå lenge til den var ferdig...

Og apropo bygging... det bygges og bygges og bygges i Dubai. Uansett hvor du snudde deg, kunne du se en byggekran. Jeg ble også fortalt at når byggingen startet i Dubai, sto hver 5. byggekran i hele verden et eller annet sted i Dubai. Og da snakker vi byggeaktivitet!
 
Du kan jo telle byggekraner mens du ligger på stranda... sånn hvis dagen blir litt lang altså!

Så, inntrykket mitt er rett og slett at identiteten til Dubai er "stort, flott og mye motorveier...", og totalt blottet for sjarm!

Men for all del. Jeg hadde en super uke med avslapping og kos! Ferie er alltid deilig! Nå skal jeg nyte julen med familie og venner og glede meg til ett nytt år med masse reisedrømmer og garantert litt reising og enda mer reiseplanlegging!

 GOD JUL!!!


2 kommentarer:

  1. Må si meg ganske enig her, ja. Det som slo meg mest i Dubai var hvordan de tilsynelatende er så ultramoderne og vestlige, men når du snakker med folk blir det raskt åpenbart at det er et veldig konservativt land... De vil så gjerne være best i verden og bli favorittreisemålet til vestlige turister, men de skjønner ingenting av verdiene vi i den vestlige verden har, som for eksempel likestilling. Det blir ingen god kombinasjon. De har jo også gått i luksusfellen som bare det, og det hele er bare galskap. Jeg likte Dubai på enkelte måter, og reiser gjerne tilbake (spesielt fordi det har skjedd så mye nytt siden jeg var der), men det er nok mer en fascinasjon over hvor sprøtt det er enn over hvor fint det er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant, så sant... og jeg vil ikke fraråde folk å dra dit. Det må oppleves selv og man må gjøre sine egne inntrykk... Har man litt "skylapper", så går det meste greit:)

      Slett